pondělí 28. října 2019

Recenze: Cool Girl! - Lena Valenová


Ahooooj! Ano, je to tak! Pro ty, kteří mě nesledují na instagramu mám zajímavou novinu! Já žiju! A jsem zpět! Raději teď nechci slibovat nějakou pravidelnost článků ani nic podobného, ale už nyní můžu říct, že jsem sama netušila, jak moc mi tady to bezstarostné psaní chybělo… Dost bylo okecávání, pojďme se raději podívat, co že mě to vlastně probralo ze záhrobí.

Knížka Cool Girl! z pera české autorky Leny Valenové vyšla v nakladatelství Pointa.cz začátkem letošního října. Když mi samotná autorka začátkem dubna 2019 napsala, že by mě ráda měla v přípravném týmu, byla jsem nadšená! Měla jsem možnost mluvit do vzhledu obálky i do způsobů propagace. Koncem září mi navíc napsala, že by mi knížku ráda zaslala na recenzi. Musím říct, že jsem z toho byla naprosto v šoku! Vážně jsem nevěřila, že když jsem poslední recenzi sdílela někdy v březnu, bude mít někdo o 7 měsíců později zájem, abych napsala recenzi na tu JEHO knížku. Lena mi ale Cool Girl! opravdu zaslala a dnes nadešel ten den, kdy se dozvíte můj názor.



Knížka Cool Girl! zachycuje na čtyřech stech stránkách život tří dospívajících holek. Každá je úplně jiná, ale všechny aktuálně spojuje jedna věc. Dostaly se mezi TOP 10 finalistek soutěže Cool Girl! My tak máme jedinečnou příležitost sledovat život každé z nich – jejich radosti, strasti, dilemata, vše. A stejně tak to sleduje celý národ prostřednictvím této reality show. 

Spolu s Martou tak naběháme několik desítek koleček na atletickém oválu, zajdeme na kafe s Tinou a Soňou a možná se dozvíme i nějakou zajímavost o Jane Austenové nebo jiných klasikách, které Marta miluje.
S Tinou zase pocítíme trable spojené se společenskými tanci. Každodenní tréninky, drahé oblečení, každý víkend navíc soutěže s drahým startovným, takže v součtu žádný volný čas na nějaké brigády. Jak se s tím popere?
A s Anet zase perfektně procvičíme prstoklad při hraní na klavír. Jejím snem je dostat se na konzervatoř. Tento sen je teď ale malinko zkomplikován tím, že jí vyměnili učitelku. Ta minulá byla Anetinou podporou ve všem, co Anet dělala. Ta nová je naprosto příšerná, děsná a Anet tato změna rozhodně není po chuti. Jak se s tím vyrovná?

Tohle bylo už mé páté setkání s knihou Leny Valenové a musím říct, že ani tentokrát nezklamala! Strašně se mi líbilo, že se snažila mluvit o něčem tak aktuálním, jako jsou sociální sítě. Myslím si, že se jí perfektně podařilo zachytit výhody i nevýhody života influencerů a poukázat tak na to, že tihle na venek sluníčkoví lidé v realitě často žijí život, který kolem toho prezentovaného na sítích, projel tak možná v rychlíku. Díky tomu působili i hlavní hrdinové dostatečně skutečně a ne jako dokonalé hvězdy s bezchybným životem. Byla dokonce i místa, kdy jsem měla chuť křičet a pořádně někomu vrazit.
Co si podle mě zaslouží samostatný odstavec, je ten konec. Ten byl svou originalitou vážně úžasný! Bylo super vžít se do role diváků, odhlasovat si na internetu jednotlivé disciplíny a být vlastně spolu s nimi napnutá, jak to hlasování ovlivní životy hlavních hrdinek.

Jednu věc ale příběhu přece jen musím vytknout. Na to, že se knížka jmenuje přímo podle reality show, si myslím, že se tam té soutěži dostalo velmi málo prostoru. Hlavní hrdinky o ní sice často přemýšlely, ale samotného průběhu soutěže tam bylo jen několik stránek a zážitek ze soutěžního prostředí jsme si mohli užít až v poslední části.
Pak je zde ještě jedna věc, se kterou jsem měla tak trochu problém a tou je délka kapitol. Protože si myslím, že 20-40 stránek na jednu kapitolu je v young adult knížce opravdu docela dost.

Tuhle knížku rozhodně můžu s čistým svědomím doporučit všem, kteří hledají romanťárnu s originálními prvky. Zejména pak těm, kteří někdy snili o tom, že z nich jednou budou velké influencerky, protože Cool Girl! v sobě podle mě nese i jisté poselství, které dokáže otevřít oči.

Hodnocení: 7/10

Na závěr si neodpustím citát přímo z knihy:
„Ne všichni s tebou pokaždé souhlasí a někdy se ocitneš sama na druhé straně barikády. Postupem času zjistíš, že není správné a špatné řešení. Je jenom to, pro které ses v daném momentu, za daných okolností a při daných znalostech rozhodla.“

Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář mi dělá obrovskou radost a moc za všechny děkuji! :)